Den 7

Chvíli před snídaní stále není rozhodnuto o programu posledního dne. Dle serveru Majorca Daily Bulletin, jsou horské silnice do čtvrtka zavřené. Ovšem Waze a Google maps tvrdí něco jiného.

Asi to zkusím....

První uzávěra je na těsně před vjezdem do Caimari. Proč taky pouštět auta do vesnice, kde je několik parkovišť
a kdo by chtěl mohl se podívat dál pěšky, že? Něco mi to připomíná. Nepracují na zdejším dopravním inspektorátu
náhodou čeští úředníci?
Váhám jen pár vteřin, a 200m za cedulí "CARRETERA TALADA" odbočuji na parkoviště.
O 500m dál, na výjezdu z vesnice do hor, už s báglem na zádech vysvětluju policistovi u další uzávěry,
že opravdu po silnici nepůjdu, a že po 100 metrech za nimi vede stezka do lesa, a slibuji že tam odbočím.
Zdá se, že úplně nechápe, zvlášť když v jedné ruce nesu skládací stoličku a rybářský teleskop, ale nakonec
mně pouští. Výstup v kamenitém svahu mi dá zabrat. Bezmála 200 výškových metrů nechodím každý den (asi bych měl).
Odměnou je krásný výhled směrem na jih. Zasněžené hory na severu jen probleskují mezi piniemi.
Směrem do střední evropy jsou kopce vysoké přes 1000m n.m., přesto bez problémů dělám QSO do DL, SP, OM i OK.
Vyhlídka Mirador de la quarta volta, jak je značená na mapy.cz (na cedulích je Mirador Caimari), leží na
rozhraní dvou přírodních parků a aktivuji je v pořadí EAFF-2684 ZEPA De la serra de l'Esperó al Penyal Alt a poté EAFF-0430 Paraje Natural Serra de Tramuntana.
Je krásné počasí, jen fouká poměrně nepříjemný vítr. Během těch tří hodin na vyhlídku nikdo další nepřijde,
jen někde poblíž slyším mečení pravděpodobně divokých koz, a kolem poletují orli.
12:23 UTC poslední QSO v logu, a je po všem. Čeká mně už jen sestup, oběd v osvědčené restauraci v Llucmajor
(telecí řízek s opečenými brambory a salátem za neskutečných 4,50€) a jde se balit :-(.
V tuto chvíli bych chtěl poděkovat všem za QSO, ale hlavně za DXC spotting.
Z OK především OK2WKW, OK1VEI, OK5MAX a OK7PK.
Logy již jsou na Clublogu, nicméně OK/OM stanice dostanou QSL lístky automaticky přes QSL službu.

Video Photo

Den 6

Nevím, zda se mám pouštět do nějakého reportu. Byl to takový obyčejný výlet, jaký normální lidé
podnikají na normální dovolené. Autobus MHD měl jenom deset minut zpoždění, byl totálně narvanej tak,
že řidič ani nechtěl peníze a jen mával ať postupujeme dále do vozu.
Cesta netrvala dlouho, a tak se to dalo zadarmo vydržet.
Akvárium rozhodně stojí za návštěvu. Uvidíte všechny možné vodní živočichy, od prehistorických ryb,
přes kraby po žraloky, v nádherně upravených akváriích.
Nevím, jak to vypadá s vytížeností odpoledne, ale hned po otevření v 10 hodin, bylo návštěvníků pomálu.
Cestou do města jsem si říkal, že jsem udělal dobře, když jsem využil MHD. Dálnice ucpaná, kruháče stály,
jen ten autobus se tam vždy nějak prokličkoval. Na to bych neměl v autě nervy.
Palma, staré město - typické úzké uličky, všude spousta obchodů, restaurací. Není to úplně kýčovité, nebylo
nijak přelidněno, bylo to hezké, ale pár hodin úplně stačilo. Víno bylo dobré (nevím zda místní), jen s výběrem
restaurace jsem tentokrát neměl šťastnou ruku. Tapas masové kuličky, bageta, arašídy, olivy, dvoudeci vína
a voda za 16€. Na zaplacení jsem čekal přes 20 minut.
Skutečným zážitkem byla návštěva katedrály. Vstupné 9€ se mi zdálo poněkud přemrštěné, ale jen do chvíle
než jsem vstoupil dovnitř. Nejsem historik, ani vyloženě milovník církevních památek, takže to těžko mohu
popsat, prostě - monumentální dílo.
Po návštěvě katedrály ještě ta sangría (4,25€), prohlídka několika (tří) kostelů a hurá zpět chystat zítřejší
aktivace.
Chtěl jsem do hor, ale Waze a Google mapy se vůbec neshodují v tom, které silnice a kam jsou vlastně otevřeny,
a místní servery mlčí. A teď babo raď. Mám podniknout další 70km cestu možná zbytečně?

Den 5

Dnešní cesta, vedla na jeden z nejvyšších vrcholů  Mallorky mimo pohoří Tramuntana, kterým je Puig de Randa,
s nadmořskou výškou 542m. Vrchol je součástí EAFF-1015 LIC Randa a také SOTA EA/MA-032. Jak může být vrchol
zařazen do SOTA programu, když je dostupný autem - netuším. U nás byly všechny tyto vrcholy ze SOTA programu
vymazány. Inu, zřejmě si to španělé dokážou vybojovat.
Vrchol je kromě leteckého radaru pokryt stožáry a anténami všeho druhu. Ty jsou skutečně připevněny všude,
kde je to jen trochu možné, a tak jsem se trochu obával QRM. Našel jsem si místo na terase ze zadní strany
restaurace, s ideálním výhledem na sever, a co nejdál od veškerých radiokomunikačních služeb.
A že to odsud chodilo. Během hodiny bylo v logu přes 100 QSO (KX2, 10W, dipól 2x5m). Jedinou vadou na kráse
byl studený vítr. Teploměr sice ukazoval 8C ale byla mi kosa i v zimní bundě.
Po aktivaci jsem nemohl nechat bez povšimnutí geocache, která se jmenuje příznačně "les antén".
Vrchol se začínal pomalu plnit turisty, cyklisty, motocyklisty a tak bylo načase sjet dolů, do městečka
Llucmajor na oběd, kde jsem měl vytipovanou restauraci Sa Nova Parrilla. A tip tentokrát vyšel na 100%.
Půlhodinka čekání na otevření kuchyně (funguje od 13 hod) se vyplatila. Vepřové kostky, něco na způsob
guláše s rýží za 5€. Těch vepřových kostek ale mohlo být tak 30dkg, možná i víc. Jako předkrm - olivy
a nakrájené bagety. Upozorňuju fajnšmekry, že prostředí restaurace není nic moc, ale o to lépe se zde najíte.
Jo a obsluha umí celkem obstojně anglicky (lépe než já).
Odpolední aktivace EAFF-0813 Cap Enderrocat - Cap Blanc. Krásné výhledy na skalnaté pobřeží západně od Sa Torre.
Opět oblíbený cíl piknikových výletů místních obyvatel, ale spousta krásných zákoutí a tak nebyl problém najít
místo pro vysílání. Jo, a hned "za zadkem" jsem měl ve směru na východ 100m skalní stěnu. A hádejte co chodilo
nejlépe? Bulharsko a Itálie. To až zase někdo bude tvrdit, že mu to nechodí, protože má kilometr od QTH
padesátimetrové převýšení.  Já tvrdím, že na KV je to úplně jedno.
Večeři jsem odbyl v McD. Plus - místní McD má terasu s výhledem na moře. Mínus - takový bordel jsem už dlouho
v žádné restauraci neviděl.
Zítra žádnou aktivaci nečekejte. Má být hnusně, a tak si budu užívat trochu té komerční zábavy v akváriu,
a poté procházet pamětihodnosti Palmy. Jo a jedu tam autobusem, abych mohl konečně ochutnat místní víno a
sangríu.

Den 4

Dnes byla v plánu pouze jedna aktivace a poté návštěva Palmy. Meteorologické modely se vzácně shodují,
a předpovídají déšť na pondělí. Pondělí, tedy bude pravděpodobně den bez aktivace, který využiji právě na
prohlídku města, akvária, nákupy suvenýrů...  Druhý důvod tohoto rozhodnutí je ten, že se mi nechce chodit
po městě v outdoorovém oblečení, a ještě tahat bágl s vybavením, které nemohu nechávat v autě, která se tu
od určité doby s přílivem jistých "nedotknutelných" poměrně dost vykrádají.
Ukázalo se, jak bylo důležité vyrazit na první aktivaci co nejdříve. Parkoviště u majáku Far des Cap Gros
nad městečkem Port de Sóller bylo úplně prázdné, a do rezervace ZEPA Muleta s referenčním číslem EAFF-2671
pár kroků.
Využil jsem lavičky, která dříve, než vyrostly okolní pinie zřejmě poskytovala výhled na moře, a užíval si
pohodovou aktivaci. Poté jsem ještě odlovil geocache Cap Gros, a vyrazil směr Sóller. Ve městě se konaly trhy,
takže vjezd do centra byl zakázán a plno bylo i na hlavní silnici. Zaparkovat se mi podařilo necelé 2km od
centra. Zariskoval jsem, a nechal vybavení v autě. Po cestě do centra jsem se snažil fotit kontrasty -
zralé citrusy a na pozadí zasněžené vrcholky hor. Pomerančovníky lemují i náměstí, ale hlavní dominanta,
kostel Sant Bartomeu rozhodně stál za návštěvu. Hlavním úkolem však bylo najít hospodu, kam chodí obědvat místní
řemeslníci (to je jistota v každém městě na celém světě), což se nakonec podařilo. Sice nevím, jak se jmenovalo
jídlo, které jsem si objednal, ale bylo dobré a levné. Restaurace byla vlastně nějaká jídelna a tak stačilo na jídlo
ukázat, domluvit množství a hotovo. Na talíři přistály loupané krevetky se spoustou hrášku, papriky, brambor, a
další zeleniny. K tomu ještě chléb a pivo, celkem za 11€.
Pak už zbývalo jen počkat na příjezd historického vláčku, atrakce, kterou nelze v Sóller vynechat. Škoda, že neměli
zastávku někde na půl cesty do Port de Sóller, býval bych se svezl.
Za normální situace by mě čekal výlet do hor, jenže silnice MA-10 je stále zavřená a tak jsem vyrazil na západ
od Palmy, do rezervace ZEPA Cap de cala Figuera, referenční číslo EAFF-2054.
Jedná se o poměrně rozlehlý piniový háj, který hojně využívají k výletům místní. Tedy hlavně k piknikům, a tak
chvíli trvalo, než jsem našel klidné místo na vysílání.
Na zpáteční cestě si nešlo nevšimnout zvýšené hustoty provozu. Na dálnici kolem Palmy, plné všechny tři pruhy.
Raději ani nechci domýšlet, jak to tu vypadá v plné sezóně, kdy se k místním ještě přidají statisíce turistů.
Po návratu kupuju domácí klobásu (ostrou jako kráva), k tomu bagetku, a celé to jdu spláchnout pivem do místního
baru. Něco tady nesedí. V hospodě je skoro ticho. Všichni koukají na fotbal -  hraje Mallorca.
... a já jdu přemýšlet, co dál. Tím, že jsou zavřené horské silnice, jsem přišel o čtyři naplánované aktivace.
Bude se improvizovat.

Den 3

Meteorologická předpověď slibovala déšť v okolí Palmy a slunečné počasí na severu ostrova. A to jediné se vyplnilo.
Moje cesta tedy vedla na nejvzdálenější cíp ostrova, na jedno z nejfotogeničtějších míst na Mallorce, kterým je
mys Formentor se svými vyhlídkami a majákem. Asi 8km před cílem však na mně čekala závora a zákaz vjezdu.
Nastala hodina googlení, jak dlouho uzavírka bude trvat, ale místní servery se věnují všemu možnému kromě
uzavírek. Co teď?
Formentor je součástí rezervace EAFF-0433 LIC Costa Brava de Tramuntana, která je poměrně rozsáhlá, a když už jsem avizoval aktivaci této rezervace, začal jsem hledat nějaké místo, odkud by se dalo vysílat. Slibně vypadala vyhlídka
nad městečkem Sant Vincenc, a bylo rozhodnuto. Cesta z městečka na vyhlídku byla kvůli sesuvům půdy pro
auta uzavřená a tak mně čekalo cca 1,5km s asi 80m převýšením.
Aktivace EAFF-0433 tedy nakonec proběhla. Výhled pěkný ale slabá náplast na zklamání z nedostupnosti mysu Formentor.
Jenže co dál? Bylo kolem půl druhé, když jsem seběhl zpátky do městečka a začal hledat nějakou vhodnou
rezervaci v okolí. Co čert nechtěl, během hledání spadl server cqgma.org. Začal jsem tedy hledat na
serveru natura2000 s tím že než někam dojedu, snad to zase bude funkčí a referenční číslo zjistím
na místě. Vybral jsem si tedy kopec západně od města Alcudia, ze kterého jsem předpokládal výhled
na zasněžené hory. Když mně navigace dovedla na odbočku z hlavní silnice, zjistil jsem, že to je dobré
tak pro čtyřkolku. V tu chvíli jsem ztratil chuť cokoliv dalšího podnikat, a na nejbližším kruháči to otočil
zpět na Palmu, s tím, že se zastavím ve městě Inca na pozdní oběd. Cestou mě zaujala upoutávka
na jeskyně Coves de Campamet. Odbočil jsem tedy z dálnice, abych zjistil, že parkoviště u jeskyní je beznadějně
plné a jeskyně za chvíli zavírají. Chvíli jsem to rozdýchával na polňačce u nějaké citrusové plantáže.
Citróny zralé tak akorát, pomeranče už přezrálé popadané na zemi, a na horách sníh.
Bylo mi líto promarněného odpoledne, a tak jsem se rozhodl cestou domů zastavit na aktivaci
rezervace EAFF-1401 LIC Xorrigo, u které jsem měl z domu poznámku "hnusná ale dostupná v případě
deště z auta, nebo na vyplnění času".
Opravdu tam nebylo nic k vidění. Během půl hodiny bylo 51 QSO v logu, a vzhledem k tomu, že jsem od snídaně
snědl jen balíček sušenek, tak jsem to rychle sbalil, a vydal se domů na večeři.
Zvolil jsem stejnou restauraci jako v den příletu, a už vím co znamenal ten talířek s masem a hranolkami
před hlavním jídlem. Jsou to "Tapas", tedy jakýsi předkrm, který dostanete zdarma v každé restauraci pro místní
klientelu, i když tam zajdete jen na pivo. Jako hlavní chod jsem měl Rybičky Boquerones v těstíčku a hranolky.
Než jsem dojedl, donesli ještě druhé "Tapas" - masové kuličky s pikantní zeleninovou omáčkou a pečené brambory.
Uf. K tomu dvě piva a na účtence 15€.
Zítra mě podle plánu čeká pouze jedna dopolední aktivace a poté prohlídka města Palma. Ale hlavní slovo budou mít
ráno meteorologové.

Fotky: https://photos.app.goo.gl/castDSfwdKooPzcC8

Videa: https://www.youtube.com/@wwff.ok2pya

Další články...

1. Den 2
  2. Den 1
  3. Den 0